Familie Ruesink op bezoek - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marian Ruesink - WaarBenJij.nu Familie Ruesink op bezoek - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marian Ruesink - WaarBenJij.nu

Familie Ruesink op bezoek

Door: Marian Ruesink

Blijf op de hoogte en volg Marian

26 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje uit het zonnige Zuid Afrika, waar het eindelijk voorjaar begint te worden.
De eerste regen is gevallen en het wordt weer wat warmer (bijna geen nachtvorst meer, en overdag meestal boven de 20 graden). De bomen staan in knop en sommige planten beginnen al te bloeien. Nog even en dan is het gras weer groen :).

Voor het maken van mijn bedrijfsplan heb ik enkele geitenbedrijven en kaasmakers bezocht. Iedereen is erg vriendelijk en wil graag informatie met me delen. Alleen jammer dat er weinig concrete informatie beschikbaar is over geitenhouderij. De meeste mensen geven voer naar eigen inzicht en er worden weinig voederrantsoenen berekend. De productie ligt dan ook een stuk lager dan in NL. Op sommige bedrijven krijgen de geiten pas na 2 jaar hun eerste lammeren, terwijl dat in NL al na 1 jaar is. Dat scheelt nogal in de opfokkosten. Ik probeer nu om zoveel mogelijke informatie te verzamelen over het beschikbare voer en de kosten daarvan. Met de informatie uit NL over de voederrantsoenen hoop ik tot een geschikt rantsoen uit te komen. Gelukkig zijn er erg veel onderzoeken in NL geweest in de afgelopen 10 jaren, en de meeste daarvan zijn te downloaden van internet. Erg handig als je in het buitenland zit :). Ik mag met een van de geitenbedrijven gaan meelopen, om zo een beetje praktijkkennis op te doen. Ook mag ik meelopen bij een kaasmakerij (koeienmelk) van een Nederlandse vrouw die al 20 jaar in Zuid Afrika woont. Dat lijkt me erg leuk en leerzaam.

Een maandje geleden is Tinka (onze Jack Russell) aangevallen door de 2 grote honden op het erf. Ze heeft erg geluk gehad, een flinke stuk open vel in haar hals, maar verder geen ernstige verwondingen. De 6 hechtingen zijn er inmiddels uit en er groeit weer haar op de kaalgeschoren plek. Ze heeft sindsdien ook al last van een blaasontsteking of iets dergelijks. De antibiotica werken echter niet en er komt nog steeds bloed mee met de urine. Maandag krijgt ze een scan om te zien of er geen andere afwijkingen in de blaas zijn. Hopelijk is het niets ernstigs.
Zelf zijn we eindelijk hersteld van een eeuwig durende winter-verkoudheid en heb ik ook een buikgriep overleefd (pff, zelden zo beroerd gevoeld). Laat het mooie weer maar komen, dat is stukken beter voor de gezondheid!

Een week geleden zijn mijn ouders en Sandra en Melvin aangekomen en we hebben een leuke week samen gehad. Nu zijn ze 2 weken aan het rondtrekken in Zuid Afrika en ze verblijven nog een laatste nachtje in Johannesburg voor ze naar huis gaan. We hadden een leuk appartementje in de buurt gevonden waar ze konden verblijven (gezien onze eigen beperkte logeerruimte). Dat beviel erg goed! Vrijdagavond zijn Clifford’s ouders en zus en mijn familie bij ons wezen eten. Dat was erg gezellig en iedereen deed erg zijn best om zich verstaanbaar te maken met Engels, Nederlands en Afrikaans :). Voor ons was het een record aantal bezoekers in ons huisje, haha.
We hebben een kaasboerderij bezocht en daar lekker gewandeld en geluncht, terwijl Clifford een 35 km trail run aan het lopen was. Het hotel The Blades (www.theblades.co.za) vond de familie zelfs nog mooier dan de plaatjes. Maandag is mijn verscheping eindelijk aangekomen. Kon de familie ook nog helpen uitpakken, na alle hulp met het inpakken in NL. Alles is heelhuids aangekomen en ik ben er erg blij mee. Verder hebben we nog een bicycle tour in Soweto gedaan (grootste zwarte wijk uit de tijd van de Apartheid) en zijn we naar het Lion Park geweest. Hier hadden ze ook witte leeuwen en konden we welpjes aaien. De familie heeft daar hun eerste game drive (safari tocht) gedaan, erg spannend, raampje open of toch maar dicht…..de meningen verschilden, haha.
Inmiddels heeft iedereen een rondje links rijden geoefend, en nu gaat het echt werk beginnen. Hopelijk hebben ze een leuke rondreis.

Groetjes, Marian

• 26 Augustus 2011 - 15:07

Kim:

Hot Marian!

Leuk om te horen hoe het met je is! Met Cliff ook alles goed? Bevalt het samenwonen? Hier gaat alles goed! De trainingen in Hengelo zitten er alweer bijna op!

Xx Kim

• 26 Augustus 2011 - 15:22

Marian Ruesink:

Hey Kim,
    leuk wat te horen. Het wedstrijdseizoen gaat alweer bijna beginnen, leuk! Ik geniet elke dag weer dat we samen zijn, dat bevalt super goed :-)
    Take care, Marian

• 26 Augustus 2011 - 17:31

Marieke Te Pas:

Ha Marian, wat leuk dat je ouders en zusje langs zijn geweest!!! Bijzonder om het samen te delen en te laten zien waar je nu woont :-)

Kusz Marieke

• 26 Augustus 2011 - 19:06

Marian:

HE Marian

Nu worden we vanuit ons mooie huisje toch wel jaloers hoor, volgens mij was jullie winter beter dan onze zomer ;-)

Liefs van de habermeeltjes

• 28 Augustus 2011 - 06:29

Erna Eil:

hallo marian en ego
    wat leuk zeg die gietenmelkerij ik hoop als je daar mag meelopen een hoop ervaring opdoet ook ivm ziekten enz. en hoe wat de melk gecontroleerd en wie neemt dit af. dat je ouders zijn geweest heel fijn voor alle partijen, maar dat je zo ziek bent geweest bah. hopelijk als het daar mooi weer wordt knappen jullie weer op. de kinderen schrokken van jullie hond bah!Hier is alles goed, wel een hele slechte zomer qua weer geweest maar alles werkt weer of gaat naar school. Volgende week vrijdag 9 sept hebben we open huis bij boschland. Hebben we een actie op touw gezet inzake een familie blom hier in hengelo die hebben 2 gehandicapte kinderen. Ze willen graag een rolstoelfiets. nu hebben wij in de uitnodigingskaart een kaart bijin gedaan met kadotip, dus ipv een bloemetje wijntje enz. graag een donatie voor litania blom ze wil graag een rolstoelfiets, leuk he ben er erg druk mee geweest, en mijn collegas weten nog van niks maar dat komt maandag as wel pff. kan toch alleen maar iedereen leuk vinden. wij zijn met ons eigen bedrijf over op industrieterrein in zelhem ook hartstikke fijn. Nu jij daar alle goed geniet straks van mooie weer (komt hier niet) en alle goeds voor jullie allebei liefs erna eil

• 29 Augustus 2011 - 18:05

Annelieke:

Hai Marian,

Leuk om weer een update te krijgen. Fijn om te lezen dat het goed met je gaat en fijn dat je familie is geweest. Leuk dat je bedrijven hebt bezocht, daar had ik wel mee naar toe gewild. Mijn oude baan op de zuivelzorgboerderij is vrij.... Ik krijg voor mijn verjaardag een home set kaasmaken, erg leuk, met eigen pers etc. Ben benieuwd of het ook echt werkt. Veel succes met al je research!

liefs Annelieke

• 31 Augustus 2011 - 15:14

Esmee:

Jullie hond ziet er echt heel zielig uit! ik hoop dat er niets ernstig met de blaas aan de hand is!
    Dat welpje is echt super schattig, tijd voor een nieuw huisdier? :P
    Hebben jullie eigenlijk met de hele fish river canion groep al weer een nieuwe hike gepland?
    Hoe is het waterpoloen daar? Weet je al of je wedstrijden mag keepen?

heel veel succes met je bedrijfsplan en alle voorbereidingen!

Liefs

• 02 September 2011 - 19:34

E.T.:

Klinkt goed meelopen op een geitenbedrijf en kaasmakerij. Een bedrijfsplan is niet zomaar klaar, maar goed voorwerk is het halve werk; goed bezig!
    Wat leuk dat je familie op bezoek is en dat beide families ontmoet hebben :-) Prachtig zo'n witte leeuw.

Liefs, Ethjel

• 27 September 2011 - 10:25

Robin:

Hey Marian!

Bevalt alles nog steeds in South-Afrika?
    Hebben jullie al een beetje beter weer? ;) Hier begint de 2e zomer geloof ik, raar weer... heb de winterhandschoenen al weer uit de kast gehaald, en dan wordt het weer zo benauwd...

Maar goed, wij hebben onze eerste 2 wedstrijden alweer gespeeld! Gaat wel lekker, maar we missen je wel een beetje hoor ;)

X Robin