Rondreis Garden route, Cape Town en Swaziland - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marian Ruesink - WaarBenJij.nu Rondreis Garden route, Cape Town en Swaziland - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marian Ruesink - WaarBenJij.nu

Rondreis Garden route, Cape Town en Swaziland

Door: Marian Ruesink

Blijf op de hoogte en volg Marian

17 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hallo allemaal,

Hier weer een update uit het zuidelijke deel van Afrika.
Mijn ouders en Sandra en Melvin hebben een leuke rondreis gehad in Zuid Afrika en Swaziland en zijn alweer enige tijd geaclimatiseerd in Nederland. Ondertussen heb ik 2 dagen meegewerkt bij geitenboerderij Goat Peter in de buurt van Johannesburg. Zij hebben ongeveer 130 melkgeiten. Ik heb er veel dingen gezien en geleerd, zowel hetgeen wat ik wel zou doen en wat ik niet zou doen. Ook hier blijkt dat marketing veel tijd en geld kost, maar wel heel erg belangrijk is. Een hele goede reden om dat goed op te zetten. Ze proberen de voeding te verbeteren zodat de melkproductie verbeterd, maar dat lukt nog niet altijd. Het is niet altijd makkelijk om aan goede kwaliteit ruwvoer te komen (ze verbouwen zelf bijna niets) en de krachtvoerproducenten hebben weinig ervaring met melkgeitenvoeding. De voeding is de belangrijkste input van het bedrijf, maar dat hebben ze nog niet helemaal in de gaten. Als je daarop gaat bezuinigen, gaat de productie erg snel naar beneden. De ziektebestrijding is zowel curatief als preventief, alhoewel ik het idee heb dat ze te weinig aan oa preventieve wormbestrijding doen, waardoor veel geiten ongemerkt een lage productie hebben of langzaam groeien. De geiten krijgen hun eerste lammeren pas op een leeftijd van 2 jaar, ipv 1 jaar. Toch is dit een van de grotere bedrijven in de omgeving dat geitenmelk produceert en verwerkt en doen ze het wat dat betreft helemaal niet slecht.

Ik ben de afgelopen weken druk bezig geweest om te knutselen met voedselrantsoenen om erachter te komen wat ik ongeveer nodig heb en wat er beschikbaar is. Er zijn weing mensen in Zuid Afrika die zich daarmee bezig houden en ik ben blij dat ik informatie uit NL tot mijn beschikking heb en ik hoop dat te kunnen implementeren in Zuid Afrika (dat is toch waarvoor ik opgeleid ben…. :)).

Tijdens de rondreis met Marcella in de Western Cape hebben we geitenboerderij Fairview bezocht. Zij verwerken zowel koeienmelk en geitenmelk tot voornamelijk zachte kazen. Daarnaast hebben ze een groot wijnbedrijf met restaurant en proeverij. Dit is het eerst Zuid Afrikaanse bedrijf dat ik hier gezien heb met een melkproductie zoals wij in NL kennen. Ze kopen goede kwaliteit voer en hebben een krachtvoerproducent dat voor hen een speciale brok maakt. We hebben een leuke rondleiding gehad met Walter, die erg onder de indruk was van 2 nederlandse meiden op het bedrijf, haha. Hij vroeg of we er een paar konden importeren ;-) dus mocht iemand belangstelling hebben……. ;-) Zijn baas was er niet en dus zijn we later nog een keer teruggegaan. Onder het genot van een biertje, kaasje en onze salticrax (soort crackers) hebben we bij hem thuis nog gekletst en informatie uitgewisseld. Het lijkt me een goed bedrijf om lammeren of drachtige geiten te kopen, mocht ik in de buurt van Joburg niets beters vinden, dus ben erg blij met deze nieuwe contacten.

Clifford en Grant hebben de Otter trail run in het zuiden van het land gedaan. Dit is een hiking route van 5 dagen, en zij hebben deze 42 km in 1 dag hardgelopen. Marcella, Cliff en ik zijn erheen gereden met de auto (1200 km) en Cliff is na het weekend teruggevlogen naar Joburg. Marcella en ik hebben vervolgens nog een week rondgetourd in de Garden Route en rondom Cape Town. Het is er erg mooi en het groene landschap en de bloemen was een verademing na de droge winter in Joburg. We hebben een hiking route gelopen waarbij we op het laatst een riviermonding moesten oversteken. We kwamen bij vloed aan….. oeps….. Er was niemand in de buurt (hoop ik), dus wij uit de kleren (niet helemaal hoor) en oversteken…. tot ons middel door het water….
We hebben ook een bezoekje gebracht aan de leeuwen, olifanten en de apen, erg leuk. In de baai van Hermanus hebben we erg veel walvissen te zien, want hier krijgen ze hun babies.
Toen we in Cape Town aankwamen probeerde Tomtom ons in het centrum te laten keren op een eenrichtingsweg… ai ai, dat was niet zo handig. Na een hoop getoeter van andere weggebruikers toch maar niet gedaan, haha.
Op een zonnige dag hebben we de Tafelberg beklommen, ja beklommen, want de kabelbaan was niet in werking vanwege de wind. Dat was een pittige tocht naar 1065 m hoogte en een super mooi uitzicht :). De volgende dag hebben we een rondje langs de mooie kust rondom Cape Town gereden, echt genieten van de groene bergen en de blauwe zee :).
We wilden in 2 dagen terugrijden naar Joburg, 1400 km. Toen we ongeveer 300 km onderweg waren, in een gebied wat bijna woestijn is en 40 graden Celsius heet, kreeg onze motor het ook errug warm…. Ai ai, daar sta je dan langs de kant van de snelweg om half 2 ’s middags in de hitte. Gelukkig stopten er 3 behulpzame politieagenten om ons te helpen. Het werkt blijkbaar toch, 2 hulpeloze vrouwen langs de kant van de weg, haha. Achteraf bleek de waterslang van de koeling gebarsten, waardoor de motor oververhit raakte en de pakking van de motor ook kapot ging. Resultaat: een hoop water en olie foetsie. Na een hoop gepruts met water bijvullen, proberen verder te rijden naar de volgende benzinepomp, na 1 km toch weer stoppen en uiteindelijk een sleepbedrijf bellen, werden we weggesleept naar het dichtsbijzijnde stadje van enigszins redelijke grootte. Dat bleek Beaufort West op 100 km afstand. Ze konden pas de volgende dag beginnen met de reparatie en de onderdelen kwamen nog een dag later uit George. En Marcella had haar vlucht naar NL de dag daarna…. Met nog 1000 km te gaan met de auto…. Uiteindelijk bleek dat het nog 3 dagen zou duren om de auto te repareren. Wij hebben toen een nachtbus naar Joburg genomen en de auto halen we komend weekend op uit Beaufort West.

Afgelopen weekend heeft Cliff een 3daagse mountainbike race in Swaziland gereden met Derek. Bronwen (Derek’s vriendin) en ik gingen ook mee. Swaziland is erg mooi, met veel bergen en groen. De mensen zijn erg vriendelijk en vrolijk, ondanks dat ze arm zijn en de koning van het land al het geld aan zijn privé leven en zijn vele vrouwen besteedt. Bronwen en ik hebben de omgeving verkend en we zijn meegegaan naar een van de waterpoints van de race. Dat waren enkele mooie tochten over hobbeldebobbel zandwegen door het mooie landschap. Cliff en Derek kwamen steeds rond lunchtijd aan en zo hadden we de hele middag en avond nog samen (met de rest van de 180 mountainbikers). Op de terugweg zijn we gestopt bij het glasmuseum, waar ze erg mooie dingen kunnen maken. Helaas waren de glasblazers niet aan het werk in het weekend, maar de muffins waren er heerlijk ;-).

Ik heb besloten voorlopig niet verder te gaan met waterpolo. Ik ging met steeds meer tegenzin naar de trainingen, en ik heb er geen zin in om 2e keeper te zijn van een team scholieren. Helaas bestaan bijna alle clubs uit scholieren, en de enkele clubs die wel meer senioren hebben, hebben al 2 keepers. Een van de redenen om te poloën is om een sociaal leven op te bouwen. Maar op dit moment ontmoet ik meer leuke mensen tijdens trail running en mountainbiken dan op het zwembad. Ik heb inmiddels mijn eerste triathlon gedaan en heb zonder fatsoenlijke training toch een tijd van 2 uur 55 min gehaald :) (1,5 km zwemmen in een koud meer, 40 km fietsen (niet helemaal horizontaal) en 10 km hardlopen). Ik wil proberen enkele off-road triatlons te doen (mtb en trail run ipv op de weg), dat lijkt me erg leuk. En hopelijk kan ik volgend jaar ook de Otter trail run doen!

Groetjes, Marian

  • 17 Oktober 2011 - 16:40

    Marijke:

    fijn dat je genoeg te doen hebt .
    ook lekker dat je 2x zomer hebt in 1 jaar .hihi
    hier is het weer een stuk ninder het wordt gouw koud s;avonds.
    ik hoop dat je je eigen ding gauw kan realiseren en mensen kan laten zien hoe het echt moet

    veel succes en dikke x

  • 17 Oktober 2011 - 18:13

    Erna:

    Hoi Marian
    Wat leuk zeg allemaal wat heb je al prachtige dingen mensen en natuur gezien geweldig dat neemt niemand je meer af. Ook leuk voor jou familie om een stukje van Afrika te mogen zien. Kun je die geiten niet uit je kop zetten en een wijn boerderij beginnen dan kom ik wel een keer proeven ! Het gaat jullie goed succes met alles
    Ps hier is alles goed ook bij boschl alles nog van zelfde
    Groetjes erna

  • 17 Oktober 2011 - 20:40

    E.T.:

    Erg interessant je geitenbedrijf analyse, je kunt zo adviseur worden! En ja, daarvoor ben je opgeleid en ik weet dat je dat goed kunt! En jawel, gelijk al goed aan het netwerken, super.
    De foto's zijn idd. mooi groen en blauw. Sportieve en uiteindelijk zelfs nog een spannend tripje.
    Waterpolo of niet, ik denk dat je voldoende conditie hebt en mensen leert kennen ;-). Tot snel, liefs vanuit Kinshasa

  • 19 Oktober 2011 - 13:22

    Marieke Te Pas:

    Ha Marian,

    leuk om wat van je te horen!!! En wat een super mooie foto's.
    Jammer van het poloën...bij ons ben je altijd welkom ;-)

    Kusz Marieke

  • 19 Oktober 2011 - 14:56

    Kim:

    Hoi Marian!

    Leuk om weer iets te horen! Mooi hoor de foto's van het uitzicht!

    Groetjes Kim

  • 26 Oktober 2011 - 12:01

    Susan:

    hee marian, wat leuk om te lezen allemaal, geen tijd om te vervelen lees ik wel. ook leuk om de foto's te zien van alle ondernemingen.
    gr Susan

  • 20 November 2011 - 11:47

    Petra Pouw:

    Hoi Marian, wat n prachtige foto,s Ik ben blij dat het allemaal goed gaat met jullie.

    Binnenkort laat ik wat van me horen, alle gegevens waren weg uit m,n computer. Wacht nog op je adresgegevens via Annelieke.

    Tot mails

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marian

6 juni 2011 ga ik emigreren naar Johannesburg!

Actief sinds 05 Mei 2011
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 35237

Voorgaande reizen:

06 Juni 2011 - 30 November -0001

Emigreren naar Johannesburg

Landen bezocht: