Boerderijenjacht - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marian Ruesink - WaarBenJij.nu Boerderijenjacht - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marian Ruesink - WaarBenJij.nu

Boerderijenjacht

Door: Marian Ruesink

Blijf op de hoogte en volg Marian

06 December 2011 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hallo, hallo,

Iedereen lief geweest en niet in de zak van zwarte piet naar zonnige oorden getransporteerd?
Hier komt sinterklaas nog even langs in het komende weekend :). De lootjes zijn getrokken via internet en de pakjes zijn verstuurd (sommige mbv koerier Laura :)). Lang leve skype en webcam, laten we hopen dat de verbinding het een beetje doet…
De familie Chaney krijgt chocoladeletters onder de kerstboom. Het verschil tussen Sinterklaas en Santa Claus is al moeilijk genoeg, haha.

Wij zijn de afgelopen maand druk op boerderijenjacht geweest. Heb er inmiddels 22 gezien die te koop staan. De meeste zijn 1 tot 1,5 uur rijden van Cliff’s werk. Eigenlijk hadden we gehoopt op iets binnen een uur rijafstand, maar dat is te dicht bij de stad en daar verkopen ze alleen kleine stukjes grond voor huizen. De meeste boerderijen bezoek ik alleen gedurende de week, want het zijn er teveel om allemaal in het weekend te plannen. Dan zijn we nog wel een paar maanden zoet. Elke avond breng ik uitgebreid verslag uit inclusief foto’s :). De boerderijen die we nog een keer willen zien, gaan we samen bezoeken.
We hebben inmiddels ook wat meer richtlijnen van de bank gekregen. De geruchten gingen van 20-50% deposit (geld dat je zelf moet inleggen). Onze bank wil 30% deposit en ze geven slechts een hypotheek met terugbetaaltermijn van 7-10 jaar. Dat is wel ff wat anders vergeleken met de Nederlandse banken! Vind het echt verbazingwekkend dat het maar voor zo’n korte tijd is. De meeste landbouwbedrijven hebben al enkele jaren nodig om op te starten. Voor huizen geldt een terugbetaaltermijn van 20 jaar, maar een boerderij zien ze als een bedrijf en niet als een huis met grond dat niet snel in waarde zal verminderen. Echt ongelofelijk. Maar ja, we zullen zien wat we ervan kunnen maken. Gelukkig zijn de boerderijen stukken goedkoper dan in Nederland. We hebben allerlei bedrijven gezien tussen de 20 en 137 ha, en prijsklassen van € 150.000 tot € 400.000. De omstandigheden verschillen ook behoorlijk. Sommige stukken grond hebben wel genoeg water en irrigatiemogelijkheden, terwijl andere stukken droog zijn of meer bushveld (open bosbegroeiing) hebben. Ook de huizen verschillen nogal. We hebben huizen gezien waar je eerst voor een ton moet verbouwen (of gewoon afbreken), en ook super mooie luxe huizen. De meeste boerderijen zijn vrij simpele woningen en vaak zit er nog een 2e (of meer) woning bij. Ideaal voor Nederlandse gasten :). Ons criterium is dat het minimaal leefbaar moet zijn, zodat we er wel meteen in kunnen trekken. We hebben op dit moment niet de tijd en zin om ook nog uitgebreid te verbouwen. Qua grond willen we minimaal 20 ha landbouwgrond, waarvan een deel irrigeerbaar. Dat moet voldoende zijn voor 200 melkgeiten. Als het groter is, geeft het wel meer uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst, dus daar hopen we wel een beetje op. Maar het hangt er meer vanaf hoeveel we nu kunnen financieren. Dus als iemand nog een geldpotje over heeft, houden we ons van harte aanbevolen ;-).

Verder gaat het hier prima. Het weer is heerlijk tussen de 20 en 30 graden, met meestal zon en af en toe een bui. Heb dan ook nog helemaal geen december gevoel. Ben me wel bewust van sinterklaas en kerstmis, maar het gevoel van de lange avonden met warme chocolademelk dringt nog niet helemaal door…. Wat dat betreft nog geen behoefte om terug te gaan naar ons koude kikkerlandje! Met oud en nieuw gaan we een weekend naar Lesotho met vrienden. Hoop ook nog wat van het land te zien :).

Laura is hier een paar daagjes tijdens haar vakantie geweest, erg gezellig en leuk om weer op de hoogte te zijn van alle Nederlandse nieuwtjes. Ook Ethjel is hier 2 x een nachtje tijdens haar heen- en terugreis naar Mocambique. Toch handig dat we “in de buurt” van elkaar wonen, haha. Begin januari komen Mareille en Tosca langs, dus dat gaat helemaal goed :). Erg leuk om af en toe je vrienden uit Nederland te zien!!!

We wensen iedereen alvast fijne kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar toe!!!!

Groetjes, Marian

• 06 December 2011 - 11:09

Susan:

Hee marian,
    leuk om te lezen en wat een mooie plannen hebben jullie. Een eigen boerderij!
    Veel succes en een hele fijne verjaardag morgen!
    Liefs

• 06 December 2011 - 11:23

Marian Ruesink:

Thanks, de foto's zijn nu ook eindelijk geupload (dat duurt altijd ff). Liefs, Marian

• 06 December 2011 - 11:27

Mareille:

Hee marian! leuk om te horen hoe het met je gaat :) tot heeel snel al!! xx

• 06 December 2011 - 11:42

Marijke:

fijn om te horen dat je genoeg te doen hebt . nu nog slagen ! vast van harte met je verjaardag kan ik dat niet vergeten.
    geniet van het mooie weer want dat hebben wij niet helaas . het egint nu een beetje winter te worden met hagel en natte sneeuw

gr x marijke

• 06 December 2011 - 13:26

Maaike:

Hoi Marian,

je raakt al aardig op dreef! Goed hoor, bewondering voor je doorzettingsvermogen. Moet toch een hoop werk, geregel en onzekerheid zijn om een geitenboerderij te starten. Maar goed dat je nog niet terug verlangt, de winter is nu echt wel begonnen. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag!
    Groeten uit Deventer

• 06 December 2011 - 16:05

Kim:

Hee Marian! Leuk dat je ons op de hoogte houdt! Heel veel succes met je zoektocht en alvast fijne dagen! Groetjes Kim

• 07 December 2011 - 10:16

E.T. :

Lieve Marian,

Leuk om zo even wat foto's te zien, wat een variatie. Het was erg gezellig, als de veiligheidssituatie in DR Congo het toelaat zie ik jullie zondag weer :-D! Groetjes vanuit zonnig Mozambique!
    Ps. ik heb al Moringa zaden voor je :-)

• 07 December 2011 - 10:54

Marian:

Cool, dan ik de Moringa hier uitproberen :-) Hopelijk is alles ok in Congo :-) Groetjes aan Hana! Liefs