Boerderij :-) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marian Ruesink - WaarBenJij.nu Boerderij :-) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marian Ruesink - WaarBenJij.nu

Boerderij :-)

Door: Marian Ruesink

Blijf op de hoogte en volg Marian

02 April 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Goed nieuws, we hebben eindelijk een verkoopovereenkomst voor een boerderij getekend :-). Het is een mooie boerderij gebouwd in de Cape Dutch stijl van ongeveer 100 jaar oud met 46 ha grond. Een gedeelte van de grond is in gebruik als landbouwgrond en het andere deel is black wattle forest. Als we deze grond in de toekomst nodig hebben, kunnen we de bomen rooien (dat gaat vrij makkelijk) en er ook landbouwgrond van maken. Er zijn 8 kleine bijgebouwen, waarvan er 2 zijn verbouwd tot woning. Erg handig voor gasten :-). We zijn erg blij dat we deze plek gevonden hebben, het was de een na laatste van de 31 boerderijen die ik bezichtigd heb. Hier een link naar de boerderij: http://www.entinestates.co.za/showpropertySH183ZZ00005626.cp?&searchid=Fast

Het was een lang proces van verkoopcontracten heen en weer sturen, advocaten die het contract aanpasten en onderhandelen. We komen van de ene verrassing in de andere verrassing met deze boerderij. Van de 46 ha grond, kunnen we ongeveer 43 ha effectief gebruiken. Langs de rand over het perceel loopt een doorgaande weg en aan de andere kant van deze weg ligt een driehoekje grond waar een oud vervallen huis op staat. Dat stukje grond was de oorzaak van alle vertraging, want de eigenaar wilde dat stuk afsplitsen en het huis opknappen voor zijn vader. Dat afsplitsen had allerlei juridisch consequenties die uitgezocht moesten worden. Gelukkig heeft hij afgezien van het afsplitsen, en kunnen we het nu als een geheel kopen. Nu blijkt alleen dat er een familie in dat huis woont, die ervan uitgaat dat ze dat stuk grond hebben gekregen van 3 eigenaars geleden. De verkoper mag dat probleem oplossen en ervoor zorgen dat het perceel zonder bewoners opgeleverd wordt, maar dat kan nog wel even tijd in beslag nemen. Verder willen we de waterkwaliteit en -kwantiteit testen en een gebouweninspectie doen. En we moeten natuurlijk nog een hypotheek zien te krijgen. Als dat allemaal geregeld is, kan het eindelijk op onze naam gezet worden. Waarschijnlijk gaat dat nog wel 3 maanden duren.

Ben benieuwd of we al verhuisd zijn als de baby geboren wordt, nog 15 ½ week zwangerschap in de planning… haha. Moeder en baby groeien goed en zijn gezond.
Ik had gehoopt om in augustus te beginnen met het melken van de geiten, maar waarschijnlijk laat dat nog een jaartje op zich wachten. We kunnen in october / november jonge lammetjes kopen en deze op laten groeien op de boerderij. Ondertussen kunnen we de stal, melkstal en melkverwerkingsruimte bouwen en in augustus 2013 beginnen met het melken van onze jonge geiten. Het wordt allemaal te kort dag om dat nu nog te regelen voor augustus 2012 (en ondertussen nog een baby op de wereld te brengen).

Ben ondertussen druk geweest met de administratie van The Blades (het hotel waar Clifford mededirecteur van is). Ze hebben het afgelopen jaar verschillende boekhouders gehad, en de laatste heeft de puinzooi compleet gemaakt. Ben nu al 2 maanden bezig om alles op de rit te krijgen, en waarschijnlijk heb ik nog wel een maand nodig voor we de jaarrekening van het afgelopen jaar af hebben. Ongelooflijk wat een puinzooi één persoon van een administratie kan maken. En we werken hier met het meest beroerde boekhoudpakket dat ik ooit gezien heb. En het is ook nog het beste en meest verkochte boekhoudpakket dat er in Zuid Afrika te krijgen is. Ben bijna in staat om te vragen of Afas geen engelse versie heeft en hier wil verkopen. Maar goed, probeer er het beste van te maken. Ondertussen kan ik gelukkig een zakcentje bijverdienen. Dat is ook wel fijn na bijna een jaar op je spaarcentjes interen. Als de nieuwe boekhouder begint (in mei), kan hij iig met een opgeschoond systeem beginnen. Waarschijnlijk blijf ik dan nog wel af en toe een dagje daar werken , om alles in goede banen te leiden. De directie is erg blij dat ik ze uit de brand help en alles weer op orde breng, gelukkig.

Ik probeer nog steeds om 1 x per week te blijven zwemmen, dat gaat nog lekker. Het hardlopen wordt steeds lastiger, niet zozeer vanwege mijn groeiende buik, maar omdat er een baby op mijn blaas danst wanneer ik probeer te rennen, haha.

Nou, dat was weer een heel verhaal. Zijn jullie in ieder geval weer een beetje op de hoogte.

Groetjes, Marian

• 02 April 2012 - 19:49

Susan:

Hee, wat leuk weer een stuk te lezen. Gefeliciteerd! Ziet er errug mooi uit zeg! Gelijk even naar de foto's gekeken, was wel benieuwd naar Marian met dikke buik, maar die houden we nog tegoed?
    liefs

• 03 April 2012 - 06:40

Marion:

Jeetje marian, dat is ja bijna een paleis zo'n mooie boerderij!! Geweldig zeg, ongelofelijk dat zoiets nu van jullie is! Fijn dat er zoveel plaats is, kunnen we een keer op halfjaarlijks uitje naar jullie toe! Fijn dat deze grote stap is gezet, zal wel een opluchting zijn en wat rust geven! Liefs! Marion

• 03 April 2012 - 10:21

Kim:

Jeeeeetje!! Wat GROOT!! Heel veel succes met alles daar! Leuk om iets van je te horen!

Groetjes Kim (en Ron)

• 03 April 2012 - 11:21

Marije:

Hey Marian

wat een geweldig nieuws heb je weer te vertellen.. de fotos zien er echt schitterend uit.. nu hopen dat jullie het snel naar jullie smaak kunnen inrichten en bewonen..!!

heel veel geluk ermee... en geniet van alles wat je mee maakt

liefs Marije

ps: hou ons op de hoogte :)

• 03 April 2012 - 17:54

Theo-Hennie Menting :

Hallo Marian en Clifford,

Fijn te vernemen dat het allemaal goed gaat. Ik heb de foto's van de boerderij bekeken en het ziet er super uit. Ruimte genoeg voor veel geiten (en kinderen). Hopen dat jullie alle formaliteien snel voor elkaar krijgen. Succes met alles en tot het volgende bericht,

Groeten Familie Menting

• 03 April 2012 - 18:20

Marijke:

van harte met de boerderij en het ziet er super uit !

pas goed op je zelf en elkaar x marijke

• 04 April 2012 - 18:13

E.T.:

Ziet er goed uit! Wat voor 'bees' hebben ze voorheen gehouden? Ik hoop dat jullie de rest rond kunnen krijgen, maar een koopovereenkomst is een goed begin, gefeliciteerd.
    Ik geef je groot gelijk, je kunt niet alles tegelijk.
    Erg goed dat je The Blades uit de brand helpt, ze hebben maar geluk met je!

Succes met alles en liefs vanuit Kinshasa!

• 04 April 2012 - 19:56

Marieke:

Wow!!!!!!!!!!!!!!! Wat mooi :-)

• 11 April 2012 - 08:06

Rita:

Hé Marian, wat een chique boerderij! Hopelijk krijgen jullie de hypotheek hiervoor rond en kunnen jullie er lekker settelen voor de komst van jullie kindje! Veel succes ermee en tot snel in NL! Liefs!

• 13 April 2012 - 09:37

Ellen:

Heej!
    Wat leuk om te horen dat jullie een 'huisje' naar jullie wensen hebben kunnen vinden, maar wat een gedoe zeg! Hopen dat het allemaal soepel verloopt!
    Fijn dat jij en de baby ook goed groeien! Ben heel benieuwd wat het gaat worden!
    x Ellen