Fijne feestdagen! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marian Ruesink - WaarBenJij.nu Fijne feestdagen! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marian Ruesink - WaarBenJij.nu

Fijne feestdagen!

Door: Marian Ruesink

Blijf op de hoogte en volg Marian

30 December 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Gelukkig kerstfeest!

Gelukkig kerstfeest en een mooi 2013 toegewenst aan iedereen!

Wij hebben gisteren kerstfeest gevierd met Clifford’s familie. Eerst lekker thee en mince pies onder de bomen op het gras. De kinderen kregen allemaal cadeaus en de volwassenen kregen hun cadeau via een leuk spel. We hadden ’s ochtends nog gauw een boompje omgehakt in ons bos en versierd met wat kerstslingers, zodat we ook een kerstboom zouden hebben om de cadeaus onder te leggen, haha. ‘s Middags hebben we heerlijk geluncht met turkey en gammon en nog heel veel meer. Gelukkig heeft iedereen meegeholpen met de bereiding van het eten, want voor 13 man een kerstdiner bereiden is een hele klus. Er was natuurlijk veel te veel, dus de komende dagen hoeven we niet te koken ;-)

2 Weken geleden hebben ze gelukkig niet de motor van het puntstuk gestolen, want die was goed vast gelast en verzwaard. Maar dit keer hadden ze het op de electriciteitskabel voorzien. En dat allemaal voor een beetje koper. Het puntstuk is 200 meter van ons huis vandaan vlak bij de doorgaande weg, dus daar hebben we geen goed zicht op. Ze hebben 20 meter kabel uitgegraven en we houden er rekening mee dat ze nog een keer terugkomen om de rest op te halen.... Ook de bliksembescherming die met koperen staven in de grond zat (enkele weken geleden geinstalleerd) is meegenomen. Gelukkig is de rest van de installatie nog wel intact. We hebben nu voor tijdelijk een kabel gekocht. Deze sluiten we elke keer aan om de watertanks te vullen en daarna halen we hem weer weg. Na de feestdagen kan de electricien komen om hem goed aan te sluiten. Dan willen we het eerste deel van de kabel in beton storten om de dieven te ontmoedigen. We leren steeds meer om onze spullen te beveiligen.

Afgelopen vrijdag hadden we weer zwaar onweer, dit keer is het de energiser van de electrische omheining die het niet meer doet. We hopen dat hij voor een paar tientjes gerepareerd kan worden, want er zit wel bliksembescherming in. Als dat doorslaat hoeft alleen dat onderdeel vervangen te worden. Maar natuurlijk zit de winkel dicht tijdens de feestdagen, dus hopelijk schrikt de omheining alleen genoeg af voor nu. Hij blijft een beetje pionieren zo.

Timo heeft met kerst veel plezier gehad met zijn neven en nichten. Hij wil nog steeds niet aan de fles, maar binnenkort kunnen we beginnen met het eerste vaste voedsel en hopelijk leert hij ook snel om uit een beker te drinken. Het slapen gaat ook erg goed. Overdag slaapt hij nu ook goed. Ben er 2 maanden geleden achter gekomen dat hij vooral goed slaapt als hij zijn trappelzak aan heeft, dus dat werkt uitstekend nu. Timo leert ook al hoe hij politiecontroles moet omzeilen, het is zo’n slimme jongen ;-) Ik reed met Adrian mee naar Randfontein, waar we 2 mensen van het station moesten ophalen en ook nog veel boodschappen bij de bouwmarkt moesten halen. Er was te weinig ruimte in de auto voor het kinderzitje, dus ik hield Timo op schoot. Onderweg stond de politie te controleren bij een “road block”. Het voornaamste doel is dan een bon uitdelen, je macht tonen en zo mogelijk smeergeld aannemen. Ik hield Timo snel op de grond tussen mijn knieen en hoopte dat hij niet zou huilen. Ik hield een vel papier boven zijn hoofd om hem te verstoppen. Rijbewijs en licentie werden gecheckt, maar Timo werd niet gezien . Joepie, gelukt, en dat terwijl hij de hik had, haha.

Anderhalve week nadat we onze belgische herder Kestrel hebben gekregen, is er opnieuw uitbreiding van onze beestenboel gekomen. Clifford’s zus was op zondagmiddag bij ons op bezoek geweest en kwam onderweg naar huis een goeedverzorgde, aanhankelijke tekkel tegen in Randfontein. Hij leek niet gewend aan auto’s en liep over straat rond te banjeren. Ze wilden hem naar de dierenarts brengen, maar deze was alleen aan het einde van de middag open. Ze belden ons of wij hem in de middag bij ons konden houden en aan het eind van de middag naar de dierenarts konden brengen. Natuurlijk, kom maar hier, dat doen we wel. De dierenarts bleek echter geen honden aan te nemen en hij was niet gechipt. Clifford heeft toen nog 2 uur door Randfontein rondgelopen met de hond, in de hoop dat ze haar huis zou herkennen. Ze bleef braaf Clifford volgen..... Naar het asiel brengen was ook niet echt een optie, want als de hond niet opgehaald wordt binnen 1-2 weken, dan wordt hij afgemaakt... We hebben nog wel een paar keer naar het asiel gebeld of er iemand op zoek is naar een tekkel, maar dat was niet het geval. Dus toen werd de boerderij haar nieuwe thuis, waar ze het erg naar haar zin heeft met de andere honden en alle ruimte om rond te rennen. En ze blijkt een erg goede waakhond, alhoewel ze ook alarmeert bij vogels en zo, haha. En ze heeft de naam Takkie gekregen .

Heb nog niet ontdekt of er een zwembad is in Randfontein, maar ben al wel weer aan het hardlopen. Een goede manier om de omgeving en onze eigen boerderij te leren kennen en te checken . We willen een paar mooie paden door het bos uitzetten, naast alle andere weggetjes die er al zijn. En er is een goede reden om te trainen, want ik heb me ook ingeschreven voor de Otter trail run die in september plaatsvind . Dat is 42 km heuvel op en af langs de kust van de garden route, een erg mooi gebied in de oostkaap.

De mensen van het postkantoor hebben ons de verkeerde naam doorgegeven van ons postadres. De postcode is wel goed, dus de post komt wel aan, maar met vertraging omdat de postbodes in de rest van het land er moeite mee hebben. Het goede adres is:
PO Box 860
Randgate West
Randfontein
1763
South Africa

Wij zijn er helaas niet aan toe gekomen om kerstkaartjes te versturen dit jaar, maar we hopen dat jullie fijne kerstdagen hebben gehad en wensen jullie een goede jaarwisseling en een gelukkig nieuwjaar toe!

Groetjes uit Zuid Afrika

• 30 December 2012 - 18:12

Susan:

Leuk te lezen!veel plezier komende weken met je ouders!

• 30 December 2012 - 19:53

Ellen:

Hey marian!
    leuk weer wat van je te lezen. jullie
    ook een fijne jaarwisseling toegewenst!
    x ellen (wp)

• 30 December 2012 - 22:02

Annemarie :

Hoi Marian!
    Goh, never a dull moment daar! Wat een gedoe met die diefstal steeds! Ze hebben het wel continu op jullie gemunt lijkt het.. Grappig dat Timo alleen goed slaapt in een slaapzak; dat is bij Nina ook zo. Ze wilde nooit slapen en bleef altijd staan schreeuwen in haar bed en toen ik haar in een slaapzak deed, ging ze gewoon meteen slapen. Wat een uitvinding! Moedig om je op te geven voor een hardloopwedstrijd van 42 km. Dat haal ik lopend nog niet eens!! Jullie ook fijne feestdagen en een happy 2013! Groetjes Annemarie

• 01 Januari 2013 - 09:53

Erna Eil:

Hallo Marian
    Harstikke fijn om te lezen dat jullie het daar zo naar je zin hebben ! Het is natuurlijk ook een prachtig land mooie natuur. Marian wij wensen jullie een heel gezond en gelukkig 2013 en dat het maar een mooi jaar voor iedereen mag worden ! Groet Erna

• 02 Januari 2013 - 09:18

Maaike:

Hoi Marjan, Clifford en Timo,

fijn te lezen hoe het met jullie gaat.
    Wij wensen jullie ook een gezond, gelukkig en voorspoedig 2013. De mooie kerstdagen hebben jullie al gehad!

Liefs uit Deventer

• 03 Januari 2013 - 01:32

Esmee:

Jullie ook een super tof 2013 toegewenst!!
    Respect dat je de Otter trail gaat lopen!! Dus super veel train plezier!

Liefs Esmee

• 12 Januari 2013 - 17:40

E.T.:

Voor jullie ook de allerbeste wensen voor 2013!
    Het is wat al die dieven. Gelukkig passen jullie praktische oplossingen toe. Smeergeld willen ze hier ook altijd zien en op iedere hoek, zelfs zonder road block. Timo is echt een super jongen, dat is wel duidelijk!
    Takkie erbij op het bedrijf, geen probleem. Wat een story zo'n asiel waar ze de beesten afmaken. Succes met het hardlopen en de ontdekking van de omgeving en boerderij. Liefs vanuit Kinshasa